4. WARSZTATY TEATRALNE I SPEKTAKL Z AUDIODESKRYPCJĄ

Spotkanie warsztatowe 20 grudnia 2015 roku w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej obfitowało w różne ciekawostki związane ze spektaklem „Sześć wcieleń Jana Piszczyka” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. Joanna Feikisz – teatrolog i autorka audiodeskrypcji teatralnych zaprezentowała koncepcję spektaklu, który w formie musicalu transponuje na scenę powieść Jerzego Stefana Stawińskiego, znaną też z filmowej genialnej adaptacji – „Zezowate szczęście”. Zaprezentowała ogólną estetykę inscenizacji, operującą motywem manekina. Okazało się, że w zasadzie wszyscy spośród 23 aktorów stają się manekinami, a sztuczne nogi, głowy, nosy są ważnymi rekwizytami. Uczestnicy warsztatów mogli ich dotknąć, poznać ich rolę w czasie spektaklu. Bardzo ciekawa była wizyta w pracowni charakteryzacji, gdzie charakteryzatorki opowiedziały jak powstała specjalna konstrukcja ukrywająca włosy wszystkich aktorów. Chodziło  o to, by utrzymać konwencję manekina, a jednocześnie nie skazać aktorów na używanie gumowych „sztucznych łysin”, które przy wymagającym dużego wysiłku fizycznego przedstawieniu byłby męczarnią. Powstały lekkie konstrukcje bawełniane złożone z taśm, wzmacnianych… sprężynkami zegarmistrzowskimi… Inny przykład pomysłowości – peruki w żyłki wędkarskiej do reszty upewnił uczestników, że mają do czynienia ze specjalistkami wyjątkowymi… Z pracowni charakteryzacji przenieśliśmy się do garderoby, gdzie pani garderobiana barwnie opowiedziała, pokazała, a nawet ubierała uczestników w kostiumy ze spektaklu. Cechuje je jednorodność – manekiny mają stroje uszyte z grubego lnu w kolorze cielistym… a niektóre mają odklejane i przyczepiane… damskie piersi. Maszynista sceny zaprezentował z kolei scenografię, również bardzo specyficzną. Na ogromnych ramach montażowych wykonane z sklejki formy symbolizujące różne miejsca akcji – mieszkanie, biuro, kawiarnię, obóz jeniecki. Uczestnicy poznali więc spektakl od podszewki, a wieczorem mogli się zapoznać z nim w całości. Osoby z dysfunkcją wzroku – z audiodeskrypcją, przygotowaną przez Joannę Feikisz, a odczytaną przez Orianę Soikę – aktorkę Teatru Polskiego. A dlaczego scenę myje się colą przed tym przedstawieniem? Dlatego, że dzięki temu buty aktorów, wykonujących tutaj mnóstwo dynamicznych układów tanecznych nie ślizgają się…

Kliknij, żeby zobaczyć więcej zdjęć…

P1020047 P1020048

P1020065 P1020033

logo okolice TEATR POLSKIMKiDN nck