ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI… W TEATRZE POLSKIM W BIELSKU BIAŁEJ

Teatr Polski w Bielsku-Białej jest otwarty – nawet 11 listopada, a nawet zwłaszcza w ten dzień. Dlatego całą grupą kilkunastu uczestników mogliśmy znów zagościć na scenie. Wśród dekoracji do spektaklu „Co widział kamerdyner”, pracowaliśmy z aktorem Sławomirem Miską nad interpretacją tekstu. Zaczęliśmy od ćwiczeń dykcyjnych. Było więc masowanie twarzy, dotykanie językiem własnego nosa i brody oraz tym podobne gimnastykowanie aparatu mowy. Mając rozgrzane mięśnie twarzy, mogliśmy przystąpić do pracy nad tekstami. Uczestnicy prezentowali przygotowane fragmenty. Pan Sławomir natomiast proponował zadania, które zmuszały do kompletnie innego podejścia do tekstu. Okazywało się, że wiersz „Dyrektor” Gałczyńskiego na przykład należy powiedzieć jako morderca polujący na ofiarę, albo jak człowiek skrajnie wściekły, albo jako wyznanie miłosne albo jak tekst raperskiej piosenki. Wiersz „Kot w pustym mieszkaniu” Szymborskiej świetnie zabrzmiał, gdy wykonawczyni musiała mówiąc go biegać po scenie, albo odgrywać siedmioletnią dziewczynkę. Pojawił się też wiersz „Kaczka dziwaczka”. Ten z kolei zabrzmiał na przykład jako monolog zrezygnowanej kobiety, która od 35 lat tkwi w nieudanym małżeństwie. Uczestnicy spisali się na medal, wcielając się w niespodziewane role i przechodząc od jednej skrajnej sytuacji i emocji do drugiej. Na własnej skórze odczuli, co znaczy odkrywanie zupełnie nowych sensów słów, poszukiwanie ekspresji. Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015-2016) i Narodowe Centrum Kultury (2015-2016).

Kliknij, żeby zobaczyć więcej zdjęć…

Teatr Polski - warsztaty 2015-11-11 023 Teatr Polski - warsztaty 2015-11-11 031

Teatr Polski - warsztaty 2015-11-11 009 Teatr Polski - warsztaty 2015-11-11 023

logo okoliceTEATR POLSKI

MKiDNnck

STARTUJE KAMPANIA UDOSTĘPNIJ SIĘ!

Drawing (36) (1)1 listopada 2015 rozpoczęliśmy kampanię społeczną “Udostępnij się!” – skierowaną do managerów kultury. Chcemy uwrażliwić zarządzających instytucjami kultury na potrzeby osób z dysfunkcją wzroku i słuchu. Partnerami kampanii są: Fundacja na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA oraz Fundacja Kultury Bez Barier oraz ambasadorowie z instytucji kultury (np. Festiwal Muzyki Filmowej w KrakowieMuzeum ŚląskieTeatr Polski w Bielsku-Białej czy Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie) oraz odbiorcy kultury oraz naukowcy. Więcej informacji na temat kampanii znajduje się na jej stronie www.udostepnijsie.pl. Na profilu FB kampanii znajdzIecie aktualne informacje o dostępnych wydarzeniach w całej Polsce!

TEATR OD KUCHNI – WARSZTATY I SPEKTAKL W TEATRZE POLSKIM

Kolejne spotkanie w Teatrze Polskim odbyło się 22 października. Tym razem najpierw, na warsztatach uczestnicy mogli poznać go od kuchni. Joanna Feikisz zapoznała teatromanów z przestrzenią sceny i całej zabytkowej sali, jednego z nielicznych zabytków tego typu w Polsce. Zaproszony wieloletni  maszynista sceny zdradzał sekrety zakulisowej pracy oraz opowiedział mnóstwo anegdot, które rozegrały się w czasie spektakli. Bez nich nie istnieje żaden szanujący się teatr. Pan maszynista opuścił też zabytkową, malowaną kurtynę, która „grała” w „Ziemi Obiecanej” Andrzeja Wajdy. Drugim gościem spotkania była pani garderobiana, która zaprezentowała kostiumy – zwłaszcza kobiece – ze spektaklu „Lalka” oraz opowiedziała o roli kostiumów w tej insceniacji. Dzięki temu poznaliśmy tajniki nie tylko pięknych sukien, ale także dziewiętnastowiecznej bielizny… Zaprezentowała też kilka wyjątkowych kostiumów z archiwum Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Joanna Feikisz opowiedziała o koncepcji scenograficznej i inscenizacyjnej „Lalki”. Stworzyła też audiodeskrypcję do niego, więc wieczorem odbył się spektakl z jej zastosowaniem. Licznie przybyłe osoby z dysfunkcją wzroku mogły skorzystać z opisu za pomocą odpowiedniego sprzętu. Tekst odczytał Mateusz Wojtasiński . Warsztaty oraz spektakl odbyły się w ramach projektu „Okolice Sztuki. Audiodeskrypcja-integracja-ekspresja”. Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015-2016) i Narodowe Centrum Kultury (2015-2016).

Kliknij, żeby zobaczyć więcej zdjęć…


WP_20151022_030
 WP_20151022_020

WP_20151022_007 WP_20151022_036

 

logo okolice TEATR POLSKI

MKiDN nck

 

 

 

 

 

 

WARSZTATY TEATRALNE W TEATRZE POLSKIM

13 października odbyły się pierwsze z cyklu warsztaty o teatrze w ramach projektu „Okolice Sztuki. Audiodeskrypcja-integracja-ekspresja” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, który jest naszym partnerem. Opracowała je Joanna Feikisz – teatrolog i autorka audiodeskrypcji spektakli . Wczoraj na spotkanie zaprosiła aktora Sławomira Miskę. Na deski zabytkowego, pięknego teatru wkroczyło kilkunastu odważnych uczestników. To członkowie bielskiego koła Polskiego Związku Niewidomych, a także inne osoby z amatorskich grup teatralnych w różnym wieku. W ciągu dwóch godzin przeszli od ćwiczeń dykcyjnych, ćwiczeń na koncentrację i orientację w przestrzeni sceny do improwizowanych etiud. I tu nastąpiła erupcja talentów! Uczestnicy wykreowali bez żadnego przygotowania kapitalne scenki: „w poczekalni u lekarza”, „nastoletnia ciąża”, „wywiad z żołnierzami wracającymi z misji w Afganistanie”, „wybory tuż, tuż”. A to dopiero początek! Wszyscy rozstali się z uczuciem niedosytu – ale spotykamy się ponownie już w czwartek 22 października o 15.30, by poznawać tym razem tajniki scenografii i charakteryzacji w spektaklu „Lalka”, który tego samego dnia odbędzie się z audiodeskrypcją. Warsztaty odbyły się w ramach projektu „Okolice Sztuki. Audiodeskrypcja-integracja-ekspresja”. Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015-2016) i Narodowe Centrum Kultury (2015-2016).

Kliknij, żeby zobaczyć więcej zdjęć…

P1000355 P1000356

P1000362 P1000363

logo okolice TEATR POLSKI

MKiDN nck

3… 2… 1… ZACZYNAMY WAKACJE Z TEATREM!

PrzechwytywanieJuż w poniedziałek – zaczynamy nasze Integracyjne Warsztaty “Wakacje z Teatrem”. Dwudziestu jeden uczestników z różnych regionów Polski siedzi na walizkach. Spotykamy się w Górkach Wielkich i rozpoczynamy przygodę. Ruszamy w świat mitów greckich, a co z tego wyniknie – zależy od dzieci, młodzieży i Marii Schejbal, która całość reżyseruje… A wszystkich zapraszamy na wielki finał – 22 sierpnia, w sobotę o 17.00, Mała Scena Teatru Polskiego w Bielsku-Białej. Przybywajcie! Wstęp wolny.

OKOLICE SZTUKI SPOT PROMOCYJNY

Dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Centrum Kultury realizujemy projekt “Audiodeskrypcja – Intergracja – Ekspresja”. Zapraszamy do zobaczenia spotu projektu.

UWAGA OPOLE! ZAPRASZAMY NA SPOTKANIE Z JACKIEM LUSIŃSKIM, SCENARZYSTĄ CARTE BLANCHE!

plakat9lipca

Sztuka opowiadania historii, czyli jak powstaje scenariusz filmowy

9 lipca 2015 roku, godz. 11.00

Sala Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu, ul. Minorytów 4, we współpracy z Polskim Związkiem Niewidomych, okręg opolski

Jacek Lusiński –  scenarzysta, reżyser, twórca tekstów piosenek. Realizuje filmy fabularne, dokumentalne, reklamy
i teledyski. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Filmową Telewizyjną i Teatralną w Łodzi. Za scenariusz filmu “Carte Blanche” otrzymał główną nagrodę konkursu  „Script Pro 2012”. Zrealizował też między innymi – seriale dokumentalne “Wrzesień 39” oraz “Polska Liga Cudzoziemska”.

Na spotkaniu Jacek Lusiński opowie, jak wygląda warsztat scenarzysty, na czym polega konstruowanie filmowych historii na przykładzie własnego dzieła – „Carte Blanche”. Ten niezwykły film, ukazujący proces utraty wzroku, stanie się kanwą spotkania. Uczestnicy dowiedzą się, jak przetwarza się fakty, jak konstruuje się postaci w filmie, jak prowadzi się akcję. Być może stanie się to inspiracją do tworzenia własnych „historii z życia wziętych”…

Organizator spotkania: Regina Mynarska, w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Mowa obrazowa – autorski program udostępniania kultury osobom niewidomym i niedowidzącym.”

WARSZTATY TEATRALNE – NIŻSZA CENA!!!

Uwaga, uwaga! Pamiętacie, że w wakacje organizujemy Integracyjne Warsztaty z Teatrem, prawda? Mamy świetną wiadomość – udało nam się dostać dodatkowe dofinansowanie i teraz koszt uczestnictwa w pięciodniowych warsztatach to 100 PLN. Mamy jeszcze trochę miejsc. Zgłaszajcie się!

CO?

Integracyjne warsztaty teatralne; codzienne zajęcia prowadzone przez doświadczoną instruktorkę -Marię Szejbal. Teatrolog, koordynator programów artystycznych i edukacyjnych. Od dwudziestu lat prowadzi zajęcia teatralne z różnymi grupami młodzieży, od 2011 roku pracuje z teatralna grupą integracyjną. Autorka książek o metodach pracy twórczej z różnymi grupami warsztatowymi.

  • spektakl przygotowany przez uczestników warsztatów na Małej Scenie Teatru Polskiego w Bielsku-Białej – finał warsztatów w ostatnim dniu; rodzice, rodzina, przyjaciele uczestników – zaproszeni jako publiczność; wstęp wolny
  • codzienne spotkania „Cała Polska czyta dzieciom” – czytanie na głos dla uczestników prowadzone przez koordynatora projektu
  • zabawy ruchowe w zabytkowym Parku Kossaków – codzienne zajęcia w bezpiecznym terenie pełen drzew, w tym także gatunków egzotycznych;
  • zajęcia przyrodnicze – poznawanie różnych gatunków roślin i zwierząt
  • zwiedzanie Centrum Kultury i Sztuki Dwór Kossaków – schronisko znajduje się tuż obok zrewitalizowanego obiektu, niegdyś zamieszkanego przez słynną rodzinę;
  • ognisko

DLA KOGO?

  • dzieci i młodzież w wieku od 6 do 16 lat
  • dzieci i młodzież z dysfunkcją wzroku
  • dzieci i młodzież pełnosprawne sensorycznie
  • z terenu całej Polski

GDZIE? 

Schronisko Koss, Górki Wielkie, powiat cieszyński, woj. śląskie. Malowniczo usytuowany obiekt u podnóża Beskidów o bardzo dobrym standardzie. Do dyspozycji uczestników pokoje z łazienkami, jadalnia, sala do prób teatralnych, ogrodzony teren rekreacyjny. www.kossakschronisko.pl

KIEDY? 

17-22 sierpnia 2015 r.

Rodzice/ opiekunowie przywożą dzieci do Schroniska Koss na swój koszt w dniu 17 sierpnia do godziny 10.00, odbierają ostatniego dnia – 22 sierpnia, po spektaklu w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej o godz. 17.00.

ZA ILE? 

Rodzice pokrywają część kosztów organizacji warsztatów, w wysokości 100 zł na dziecko. Warsztaty są organizowane w ramach działalności statutowej Fundacji, non-profit;

Liczba miejsc ograniczona – 20 osób. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń

DO KOGO PISAĆ?

Regina Mynarska, koordynator projektu regina.mynarska [at ]siodmyzmysl.org

OKOLICE SZTUKI Z DOTACJĄ NCK

menu-logoCieszymy się bardzo, ponieważ nasz projekt “Okolice sztuki. Audiodeskrypcja – integracja -ekspresja” otrzymał dofinansowanie w konkursie “Kultura – Interwencje” Narodowego Centrum Kultury. Z 1706 wnioskó złożonych w konkursie wyłoniono 201 beneficjentów, którzy otrzymają dofinansowanie na realizację projektów. W tym nas 😉

LOGO JPG

http://nck.pl/kultura-interwencje/313870-nabor-do-programu-kultura-interwencje-2015-zostal-rozstrzygniety/

Smothering Defense on Lightning Star Steven Stamkos Keys Game 1 Win

Cooper declared first as the vacationing team, Giving his dynamic trio of Ondrej Palat, Tyler manley and Nikita Kucherov. They have produced at prodigious levels for the Tampa Bay Lightning by means of postseason despite their classification as a second line, So it was hardly an unexpected move.Then Vigneault got some sort of tricky. Anthem.When Cooper returned to the Johnson line for the third shift of the game, McDonagh and Girardi are there again.Vigneault decided that the key problem the Lightning posed was this threesome, Not the one moored by Steven Stamkos, Among the NHL’s deadliest scorers, Who had 43 goals in a normal season and seven points in five games in the second round big and tall baseball jersey.Dominic Moore’s goal with two min’s, 25 seconds remaining that won the game will draw most of the eye, But the slight change to standard hockey strategy by Vigneault was the big reason the Rangers kept the Lightning off the scoreboard at five on five in a normally standard 2 1 victory, The seventh time the ranger have won by that score in this postseason.It was Marc Staal and the maligned Dan Boyle who had a job of silencing Stamkos 4xl nhl jerseys, And they did: Stamkos had just one shot on goal and a mere two initiatives while playing on a line with Alex Killorn and Valtteri Filppula 5xl basebll jerseys.Gene t. Puskar/Associated thrust”It goes back to watching how they took part in those series, Vigneault thought. “You’ll find adjustments on both sides as the series moves on here. But I felt going into today that that could be a good matchup.

The phone results back that up: Stamkos (42.4), Killorn (35.9) Additionally Filppula(35.9) Had their ears boxed in even strength shot attempt part,. And it was for the most part Staal(54.1) Additionally Boyle(60.6) Doing the mixed martial arts.The times in New York when Staal was the unquestioned No. 1 defenseman on the ranger,Is to be had two such skilled lines, So you’re forced to pick your poison there, Explained Staal, Who led all ranger with 22:14 of ice amount of in time Game 1. “I had a great number of shifts against him today big and tall seahawks jersey. I believed, Together, Our backcheck was the most impressive. It stifles him and give him time to make plays. It makes the defense’s job a lot quicker,Each of Tampa’s top two lines the only ones which are truly dangerous Saturday present unique problems. The Johnson line has quickness across the board and can be tough to regulate on counterattacks. The Stamkos pipe(WhichFilppula focused) Has its share of speed but is built to cause havoc before the net.Locations thinking would say McDonagh and Girardi are better built for that type of game, But Staal showed he and Boyle can excel in the ditches, Overly,There’s definitely great feel from line to line, Staal expressed. “You have to be strong facing our net. Killorn can get there and move numerous people around to create some space for Stamkos. A big part of their success in scoring goals is creating havoc when face-to-face with our net big and tall nfl jerseys,The far wall of the coin is that McDonagh and Girardi, When they kept the Johnson line off the scoreboard, Had their flaws at five on five.Kucherov and Johnson each drew minor penalties the actual Rangers, One coming against McDonagh in the neutral zone for high staying. It concluded in Palat’s power play goal, Set up by manley, That drew the turbo into a 1 1 tie in the third period. Johnson and Kucherov were at 50 percentage point in the shot attempt battle, Because of Palat at 45.2 per cent. That is kind of a hefty for the Lightning, That had been barely above 40 percent for the game.It was most a stalemate between Johnson’s line and theMcDonagh Girardi pairing, Which are a few things the Rangers will take in a heartbeat as long as they are smotheringStamkos,I the Johnson line was the best line on the ice, Cooper considered. “They did not score five on five, But they were given the big power play goal for us. They got us around it. I thought it’s great to match[McDonagh andGirardi] While combating them. That is what[Vigneault] Picked. And I guess they did not score five on five,So for their book, They in all likelihood did a good job. But I thought these were buzzing. They buzz because of this, And they’ll score some goals,They buzzed for 17 goals in 13 games by first two rounds, Making it impossible for Vigneault to treat them as anything pimple control the No. 1 threat Tampa had to present in Game 1.