WARSZTATY DLA DOROSŁYCH W DOMU JANA MATEJKI

W ramach projektu w Domu Jana Matejki odbyły się dwiimage024e edycje warsztatów. Pierwsza odbyła się 25 czerwca 2016. Udział wzięła w nich grupa integracyjna – osoby z Bielska-Białej i okolic. Integracyjną grupę w dużej mierze stanowiły poza osobami z dysfunkcją wzroku,  także osoby w wieku senioralnym. Druga edycja miała miejsce 29 listopada – uczestniczyła w niej grupa integracyjna, młodzieży z Szkoły Policealnej Integracyjnej Masażu Leczniczego nr 2 w Krakowie.

W ramach spotkania uczestnicy mieli okazję zwiedzić cały Dom Jana Matejki. Prowadząca przedstawiła w trakcie zwiedzania sylwetkę i twórczość artysty, jego znaczenie dla kultury polskiej. Uczestnicy poznali salon z całym wyposażeniem i historią o wizycie cesarza Franciszka Józefa, który odwiedził artystę 2 września 1880 roku. Została zaprezentowana audiodeskrypcja Autoportretu Jana Matejki. Prowadząca nawiązała do cech charakterystycznych wyglądu artysty (niski, krzywy nos, słaby wzrok, słabego zdrowia, małomówny, kulejący) wiążąc je z wielką miłością artysty do historii Polski, i z pasją do ogromnej pracy twórczej (namalował ponad 300 obrazów olejnych i wykonał ogromną liczbę rysunków).

P1030718Prowadząca zwróciła też uwagę na pierścionek zaręczynowy, który Jan Matejko podarował przyszłej żonie. Przytoczyła historię ich zaręczyn, kiedy to za pierwszym razem Teodora Giebułtowska nie przyjęła pierścionka, rzucając nim, co zostawiło uszkodzenie. W Sali polichromii zaprezentowana została praca artysty przy projektowaniu polichromii do kościoła Mariackiego, przy czym mistrzowi pomagało dwóch młodych artystów – Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański. Prowadząca opowiedziała o technice przenoszenia projektów polichromii na ścianę. W Galerii obrazów , po uwagach na temat malarstwa historycznego i malarstwa portretowego, uczestnicy wysłuchali audiodeskrypcji do szkicu Zygmunt August i Barbara Radziwiłłówna. Po czym odbyła się krótka dyskusja na temat różnic w odbiorze szkicu i skończonego obrazu.

image003Prowadząca przedstawiła też związki szkicu z zaręczynami artysty z Teodorą Giebułtowską – twarzom postaci artysta nadał rysy swoje i narzeczonej. W Pracowni zaprojektowanej przez samego artystę prowadzący opowiada o jej wadach (zbyt mocno nagrzana w lecie, w zimie chłodna). W części warsztatowej prowadząca opowiedziała o technice olejnej, prezentując takie akcesoria, jak płótno, blejtram, paleta, pędzel, farba, sztaluga, paleta, a także terpentyna, olej lniany – które uczestnicy badali za pomocą zmysłu powonienia. Duże zainteresowanie wzbudziły różne rodzaje pędzli – zwłaszcza uwagę uczestników zwróciła delikatność pędzelka wykonanego z włosia pochodzącego z ogona wiewiórki. Opowieść o jednej z najważniejszych postaci dla Matejki – Stańczyku – została wzbogacona o prezentację peleryny z kapturem i dzwoneczkami – uszytej na wzór tej malowanej przez Mistrza, którą również można było ubrać, zapoznać się z fakturą materiału, krojem, szczegółami metalowych dzwonków w kształcie kuleczek.

Za pomoc w organizacji grupy uczestników dziękujemy naszemu partnerowi Polskiemu Związkowi Niewidomych, kołu bielskiemu, zarządzanemu przez pana Tadeusza Gierycza.

Kliknij tutaj, żeby zobaczyć więcej zdjęć…

Okolice MNK Loga